بررسی بازار کالای اساسی و سفرۀ خانوار نشان میدهد که زیاد کردن قیمت با شیب تندی پیش رفته، به طوریکه با قدرت خرید خانوارها هیچ سنخیتی ندارد.
به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، بررسی بانک مرکزی از تغییرات قیمت کالای اساسی نشان می دهد که طی یک سال اخیر قیمت لبنیات ۷ درصد، تخم مرغ ۴۲. ۹ درصد، برنج ۳۱. ۲، حبوب ۱۹. ۷، موه تازه ۳۴. ۳، سبزی تازه ۲۶. ۳، گوشت قرمز ۸. ۱، گوشت مرغ ۳۵، شکر ۲۰. چای ۱۳. ۲ و روغن نباتی ۸. ۶ درصد زیاد کردن یافته است.
بررسی بازار کالای اساسی و سفره خانوار نشان می دهد که زیاد کردن قیمت با شیب تندی پیش رفته به طوریکه با قدرت خرید خانوار ها هیچ سنخیتی ندارد و هرسال دریغ از پارسال.
عبارات مهم : بازار
قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه مواد غذایی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به آخرین اوضاع قیمت کالاهای اساسی طی یک سال اخیر اظهار داشت: قیمت برنج ایرانی با زیاد کردن ۱۵ درصدی طی یک سال اخیر از کیلویی ۱۳ هزارتومان به اوج در بنکداری سطح شهر به فروش می رسد.
وی افزود: طی یک سال اخیر قیمت اقلام حبوب نوسانات ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت را تجربه کرده است.
حسنی با اشاره به زیاد کردن ۱۰ درصدی چای و سایر اقلام اساسی بیان کرد: البته سایر اقلام نظیر قند و شکر نوسانات شدیدی را تجربه کرد که با عرضه شکر دولتی در بورس کالا این نوسانات فروکش کرد.
قیمت منطقی هر کیلو 7 هزار و 500 تومان
محمد یوسفی مدیر انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: علی رغم آنکه طی سه سال اخیر وزیر جهاد کشاورزی قیمت منطقی هر کیلو مرغ جهت مصرف کننده ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد، ولی اکثر ایام سال قیمت مرغ کمتر از این رقم است.
مهدی یوسف خانی مدیر اتحادیه پرنده و ماهی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی بیان کرد: قیمت تخم مرغ به باعث شیوع آنفولانزای حاد پرندگان طی چند ماه اخیر روند نزولی به خود گرفته از این رو با زیاد کردن ۴۲. ۹ درصدی تخم مرغ متناقض است.
زیاد کردن 7درصدی محصولات لبنی منطقی است
محمد رضا اسماعیلی مدیر عامل سابق اتحادیه تعاونی های لبنی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی عنوان کرد: با توجه به زیاد کردن حقوق و دستمزد، سربار و … می توان گفت که زیاد کردن محصولات لبنی کمتر از قیمت تورم بوده است.
وی در پاسخ به این سؤال که بعضی مصرف کنندگان اظهاراتی مبنی بر زیاد کردن ۱۵ درصدی قیمت محصولات لبنی بعضی برند ها را دارند، افزود: تنها بعضی برندهای لبنی به باعث زیاد کردن تقاضا قیمت محصولات خود را تا سقف ۱۵ الی ۲۰ درصد اوج بردند که درنهایت مقصر مهم مردم هستند آیا که کیفیت محصولات با یکدیگر متفاوت است.
گزارشات میدانی حاکی از آن است که قیمت اغلب کالاهای مهم و اساسی زیاد کردن 40 تا 70 درصدی را تجربه کرده که این امر نه تنها آرامش اقتصادی را به مردم بازنگردانده بلکه نگرانی هایی جهت آنها در برداشته که انتظار می رود مسئولان امر با نظارت هر چه دقیق تر از سودجویی افراد وقت طلب در بحران بازار جلوگیری نماید.
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: بازار | تجارت | محصولات | خبرنگار | کشاورزی | اقتصادی | خانوارها | کالای اساسی
دانلود فایل ها
نمایش لینک های دانلود غیر مستقیم
زمان انتظار: 107 ثانیه .
توجه: ممکن است تمام لینک های دانلود به دستور مقام قضایی حذف شده باشد...